0

Siedzący tryb życia

Jesteś pracownikiem biurowym? Kierowcą? Większość wolnego czasu spędzasz przed komputerem lub telewizorem?

Zespoły bólowe dolnego odcinka kręgosłupa, stały się epidemią dzisiejszych czasów. Szacuje się, że co najmniej raz w życiu na dolegliwości ze strony kręgosłupa lędźwiowego skarży się 60-80% społeczeństwa i dotyczy to głównie osób pomiędzy 25 a 60 rokiem życia. Nie oznacza to, że problem nie dotyczy osób młodszych! Przyczyn tego zjawiska można szukać w zmianie trybu życia ówczesnego człowieka – siedzący tryb życia i pracy, zmniejszona aktywność fizyczna w czasie wolnym, czy stale powtarzane te same czynności ruchowe.

Podczas wykonywania pracy biurowej często dochodzi do nieprawidłowego i nadmiernego obciążania mięśni i szkieletu. Praca wykonywana w pozycji wymuszonej, nadmiernie pochylonej powoduje zwiększone ryzyko mikrourazów kręgosłupa, w konsekwencji ryzyko powstawania zmian zwyrodnieniowych jego stawów. Im większe zgięcie tułowia tym większa siła działająca na krążki międzykręgowe kręgosłupa!

Kręgosłup lędźwiowy posiada naturalną krzywiznę – wypukłość skierowaną do przodu zwaną lordozą, dzięki której amortyzowane są wstrząsy i redukowane są wszelakie obciążenia działające na stawy kręgosłupa. Długotrwałe, statyczne przebywanie w pozycji siedzącej powoduje spłycenie lordozy, osłabienie mięśni stabilizujących kręgosłup co skutkuje odczuwaniem bólu.

Najważniejsza jest profilaktyka! Zadbaj o swój kręgosłup w czasie pracy, a także w czasie wolnym.

1. Ergonomia pracy.

Zdrowe siedzenie- fotel biurowy z regulacją oparcia, siedziska, położenia podłokietników

- prawidłowa postawa – sylwetka powinna być wyprostowana, brak rotacji i pochylania kręgosłupa przyczyni się do nieobciążania kręgosłupa dodatkowymi siłami. W czasie pracy w pozycji siedzącej zalecana jest częsta zmiana pozycji. W tej kwestii pomocne są poduszki sensomotoryczne np. Sissel Sitfit Plus, które pozwalają na aktywną pracę kręgosłupa w czasie pracy chociażby przed komputerem. Prowokując balansowanie ciałem pozwala ona na dynamiczne ruchy miednicy i kręgosłupa, co pozwala Nam uniknąć niepożądanej statyki. W zapobieganiu zniesienia lordozy pomoże Nam np. korektor Dr Sapporo Alfa I lub Dr Sapporo Alfa II, która zapewni prawidłowe podparcie odcinka lędźwiowego nie tylko w pracy, ale także w domu w czasie czytania swojej ulubionej książki.

Specjalnie dla kierowców została stworzona nakładka na fotel samochodowy KULIK SYSTEM, która polecana jest przede wszystkim zawodowym kierowcom, którzy spędzają za kółkiem wiele godzin dziennie. Kierowcy w czasie długich podróży narażeni są na drgania mechaniczne, dlatego nakładka na siedzisko posiada otwory na guzy kulszowe, co pozwala na zmniejszenie ilości wstrząsów przenoszonych przed miednicę na kręgosłup. Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować występujących obciążeń, które wynikają ze specyfiki zawodu, lecz mamy możliwość choć pewnym stopniu zadbać o komfort Naszych pleców i zapewnić im odpowiednie podparcie.

- przerwy w godzinach pracy – tak istotne dla ciała i umysłu, a często pomijane! Pospaceruj, zrób kilka skłonów, skrętów, porozciągaj się. Wymuszona, nieruchoma pozycja jest szkodliwa nie tylko na układu szkieletowo – mięśniowego, ale także powoduje zaburzenia układu krążenia ( np. zaburzenia krążenia żylnego objawiające się obrzękami podudzi). Kinezyprofilaktyka  („zapobieganie ruchem”) powinna towarzyszyć Nam codziennie.

2. Aktywny wypoczynek

– spacer, rower, pływanie, może nordic walking? Sport rekreacyjny poza godzinami pracy poprawi samopoczucie, kondycję oraz wzmocni mięśnie. Brak odpowiedniej ilości i przede wszystkim systematyki aktywności ruchowej przyczynia się do występowania otyłości nie tylko u osób dorosłych, ale także dzieci.

A co jeśli kręgosłup już daje się we znaki? Skontaktuj się ze specjalistami – lekarz, fizjoterapeuta dobiorą odpowiednie leczenie i zastosują profilaktykę wtórną. Nie ignoruj objawów bólowych! Długotrwałe występowanie dolegliwości nie jest obciążeniem tylko dla ciała, ale także dla zdrowia psychicznego. Stałe przyjmowanie środków przeciwbólowych obciąża układ pokarmowy i niesie za sobą wiele przykrych konsekwencji.

Przestrzeganie zasad ergonomii pracy i wypoczynku, wyrobienie wyżej wymienionych nawyków pozwoli żyć Nam w zgodzie z własnym kręgosłupem.