0

Co możemy zrobić dla naszego kręgosłupa?

Zdrowie kręgosłupa jest niezwykle ważne. Konsekwencje siedzącego trybu życia to problem, z którym zmaga się większość z nas. Jego skutki to sztywność oraz bóle mięśni w okolicach pleców, szyi i karku. Z czasem dochodzi do trudniejszych do wyleczenia schorzeń. Istotne byśmy sami zadbali o zdrowie kręgosłupa, dlatego przedstawiamy propozycje zasad profilaktyki zdrowych pleców. 

Przed komputerem siedź prosto

Zdrowie kręgosłupa - jak zadbać?Osoby pracujące w biurze, spędzają w pozycji siedzącej do kilku godzin dziennie. Siedząc przed klawiaturą zadbaj, aby głowa nie odchylała się w żadną stronę. Twój wzrok powinien być skierowany na wprost ekranu monitora. Tym samym odciążasz nie tylko plecy, ale i wzrok. Dłonie na klawiaturze ułóż pod kątem 90 stopni. Plecy w odcinku lędźwiowym oraz uda powinny mieć pełne podparcie. Nogi muszą mieć swobodę pod biurkiem. Stopy nie powinny wisieć. Jeśli musisz ustawić krzesło nieco wyżej, zadbaj o dodatkową podpórkę dla Twoich stóp.

Prawidłowe siedzenie kierowcy

Praca kierowcy to ogromny wysiłek. Wielogodzinne kierowanie pojazdem wymaga stałej koncentracji, która napina mięśnie. Przed podróżą warto poświęcić kwadrans na krótkie ćwiczenia fizyczne (bieg, podskoki, wymachiwania rękoma). Wskazane są przystanki co 1,5 godziny, w czasie których można rozruszać się na świeżym powietrzu. Nawet stanie w korku możesz wykorzystać na rozciągnięcie zastygniętych mięśni.

Aktywność fizyczna, to podstawa

Często zapominamy o zdrowym ruchu, a warto poświęcić mu chociaż jeden dzień w tygodniu. Najważniejsza nie jest częstotliwość, a regularność.

Wiosenną pogodę możesz wykorzystać na jazdę na rowerze, rolkach, czy biegi. Warto też odwiedzać kluby fitness czy pływalnie. Skoro o pływaniu mowa, to nie od dziś wiadomo, że ma ono doskonały wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Można też wprowadzić proste nawyki, które polepszą Twoją kondycje. Jeżeli Twoje miejsce pracy znajduje się blisko domu, to jazdę samochodem zamień na krótki spacer. Zamiast jazdy windą, przejdź się po schodach.

Śpij w dobrej pozycji

Zadbaj o to, aby rano budzić się bez bólu pleców, szyi i karku. Pomoże Ci w tym odpowiednia pozycja w czasie snu.

Za najbardziej zdrową pozycję uważa się spanie na plecach. Dzięki spaniu na plecach relaksuje się ciało i umysł. Co do spania na boku – opinia specjalistów jest podzielona. Według pierwszej grupy spanie na lewym boku zmniejsza dolegliwości żołądkowe. Spanie na boku zalecane jest m.in. kobietom w ciąży. Druga grupa stwierdza, że śpiąc po prawej stronie chronimy narządy takie, jak płuca. Za najgorszą pozycję uważa się spanie na brzuchu, bowiem szkodzi sylwetce ciała, jak i układowi oddechowemu.

Dlaczego to jest takie ważne?

Stres, przemęczenie, zła dieta, czy siedzący tryb życia. Na zdrowie kręgosłupa wpływa wiele czynników. Głównie od Ciebie zależy w jakiej kondycji się znajduje. Profilaktyka pozwala na ochronę przed trudnymi do wyleczenia schorzeniami. Im więcej zdrowego ruchu i odpowiedniego wypoczynku – tym lepiej. Ważne też, by niepokojące zmiany jak najszybciej konsultować z lekarzem.